
 
 

 1 

Ofcom Preliminary 
View  

 

 

 

 
Complaint by Institute of Economic Affairs about James O’Brien 

Type of case Fairness and Privacy 

Preliminary View Not Upheld 

Service LBC 

Date & time 26 February 2019 and 8 March 2019  

Category Fairness 

Summary Ofcom’s Preliminary View is to not uphold this 
complaint about unjust or unfair treatment in the 
programmes as broadcast. 

Case summary 
The programmes included comments about the Institute of Economic Affairs (“IEA”) and, in particular, 
about its alleged refusal to disclose the identity of those who fund it. The IEA complained that it was 
referred to as a “lobby group”, that its representatives were “not actors of good faith” or “proper 
experts”, and that it was an organisation of “questionable provenance, with dubious ideas and 
validity”. It also complained that that it was suggested that the IEA was “politically biased” and was 
described as “a hard-right lobby group”. 

Ofcom’s Preliminary View is that material facts were not presented, disregarded or omitted in the 
programmes in a way that was unfair to the IEA. Nor did we consider, in the particular circumstances 
of this case, that it was necessary for the broadcaster to have provided the IEA with an appropriate 
and timely opportunity to respond in order to avoid unfairness to it.  

Programme summaries 
26 February 2019 broadcast 
LBC broadcast an edition of its morning programme James O’Brien, a news, political debate and 
discussion show presented by Mr James O’Brien, which included a discussion with 



 

2 
 

Mr Peter Geoghegan, Investigations Editor for openDemocracy1, about an article he had written 
about the funding of think tanks2. The presenter introduced Mr Geoghegan:  

Presenter:  “After the break, I’m going to bring Peter Geoghegan back into the studio. Peter, as 
you know, has been doing sterling work in the context of the ‘dark money’ behind a lot 
of these so-called ‘think tanks’ that are really just lobby groups for extremely 
mysterious commercial interests. You have to conclude when you look at outfits like 
the Taxpayers Alliance, or the Institute of Economic Affairs, that until they reveal their 
financial backers, you just have to presume that everything they do is on the say so of 
the financial backers that they refuse to reveal. I’ll be happy to be corrected on that, of 
course, by knowing who the financial backers are and then being able to conclude 
that ‘oh, they’re not remotely interested in the agenda that’s pursued by the Institute 
of Economic Affairs and the Taxpayers Alliance’. They’re just giving them loads of 
money out of, kind of, I don’t know, charity? Academic interest? Altruism? But Peter’s 
done another sterling investigation into the ‘dark money’ that is in his words ‘winning 
the Brexit influencing game’ and because, what would you say, 75% to 80% of my 
profession, the British media, has fallen into the trap of treating these people like good 
faith actors, you won’t hear it reported anywhere else except here and of course on the 
website Peter works for: openDemocracy. He’ll be joining us after this”.  

Following a programme break, the following conversation took place between the presenter and Mr 
Geoghegan:  

 Presenter: “Peter Geoghegan is here, the Investigations Editor 
for openDemocracy who wrote an article that came to my attention 
while I was away actually… It’s an article you wrote in response to the 
three Conservative MP’s who left the party last week, and they 
explained that a large part of their reason for doing so was the fact that 
the Tories had fallen into the grip of the Pro-Brexit European Research 
Group [“ERG”], who were in their words ‘now recklessly marching the 
country to the cliff edge of no deal’. That’s the beginning of your latest 
investigation”.   

Mr Geoghegan: “Yes, myself and my colleague [name] at opendemocracy.net, we were 
looking at, well, where are the ideas behind the European Research 
Group coming from because we’ve heard a lot about the European 
Research Group. We don’t know much about them. We don’t even know 
who their membership are. We do know that there are a cadre of 
Conservative MPs who are very vehemently in favour of Brexit. So, what 
we started doing was looking at, well, who are these guys meeting? 
Who are they talking to? And, what I noticed, and what was quite 
surprising, was that in the last few months, the European Research 
Group have put out a bunch of papers that they say are going to 

 
1 A political website based in the UK. 

2 Revealed: How dark money is winning ‘the Brexit influencing game’, openDemocracy.net, 21 February 2019. 

https://www.opendemocracy.net/en/dark-money-investigations/revealed-how-dark-money-is-winning-brexit-influencing-ga/


 

3 
 

kind of solve all these problem with the European Union, leaving the 
European Union, solve the Irish boarder. They’ve been having a press 
conference in Westminster, they’ve been encouraging their 
fellow Conservatives to vote against Theresa May’s withdrawal 
agreement, ‘The Bill’. And, what I found is, actually, is that if you look 
behind them, a lot of the ideas behind the European Research Group, 
seem to come from one person. A guy called Shankar Singham, who’s a 
trade advisor for the Institute of Economic Affairs, who I heard you 
speaking about earlier as well. A think tank, we don’t know where this 
money, we don’t know where the money to fund this think thank comes 
from. So, this piece was kind of laying out –   

Presenter: For the record Peter, they are officially an educational charity.   

Mr Geoghegan: Indeed, yes, they are an educational charity. And, what I also noticed 
was that a number of people who are prominent in the European 
Research Group, like Jacob Rees-Mogg and David Davis, had attended 
the launch, back in September, of the Institute of Economic Affairs Brexit 
paper which is called ‘Plan A’. And subsequently, the Charity Commission 
has actually really rapped the Economic Affairs, Institute of Economic 
Affairs, the IEA, over the knuckles on ‘Plan A’, and said that it breaches 
charitable guidelines. And, also, the presence of Jacob Rees-Mogg and 
others from the ERG at the launch, kind of, might make it look as if the 
think tank was politically biased.  

Presenter:  Well indeed, the Charity Commission issued a formal warning to the IEA 
over Singham’s Brexit work just hours before the February press 
conference that argued for zero tariffs after Brexit. I know that because 
it’s word for word what you wrote.  

Mr Geoghegan: [Laughing] It did sound familiar, yes. 

Presenter: [Laughing] But so what, why should we be concerned? 

Mr Geoghegan:  I think the interesting thing is that, the big question I think for us 
at openDemocracy.net and others, is if we don’t know where the money 
is coming from behind these ideas. So, you know, we’ve seen basically in 
British politics, there is very little policy going on, especially around 
Brexit in terms of actual ideas. There is a huge hollowing out taking 
place. Whitehall is completely in paralysis. We know from studies that 
there is less and less civil service working on this. And, what’s really 
obvious is that it’s very easy for people of questionable provenance, or 
of ideas that are of dubious kind of validity, to get into the process. 
So, what we’re hearing is people turning up on television, whether its 
Shanker Singham from the IEA or other politicians –  



 

4 
 

Presenter: Well, what’s his background? He used to be some sort of Washington 
lobbyist. What sort of interests did he lobby for in Washington?” 

The presenter and Mr Geoghegan then talked about Mr Singham’s background as a Washington 
lobbyist and his interests there and in Republican politics. The presenter also referred to the address 
of the Institute of Economic Affairs: 

Mr Geoghegan: “Yes, based around the corner from there, but not on Tufton Street itself. 
Kind of, this world of British think tanks. And he has said that if we 
should leave -  

Presenter: Educational charities.   

Mr Geoghegan: Educational charities, my apologies - we should [leave the European 
Union] with no deal and we should get rid of all our tariffs and that will 
mean the end of the manufacturing industry, but that’s ok, it can be run 
down, it’s like the coal mining industry. So, a lot of people working in the 
car manufacturing industry might not be delighted their jobs will be run 
down.     

Presenter:  You also uncovered emails showing that Singham had personally 
arranged for interest groups to meet with the then Brexit Minister Steve 
Baker, while senior IEA staff had easy access to cabinet ministers. 
Something that I think that the head man over there, Mark Littlewood3, 
had been caught on camera boasting about?   

Mr Geoghegan: Yeah, so there was, we’ve been, for quite a while, for about eighteen 
months on I’d say openDemocracy.net, we’re doing a lot of work on 
looking at where the meetings are taking place between lobbyists and 
ministers. And, particularly Steve Baker, who was a Brexit minister, 
resigned over chequers, who was a chair of the ERG before that, and is 
now kind of on the telly, on the radio a lot from a kind of ERG 
perspective saying no deal is not a bad deal, it’s quite a good 
deal. And, what was surprising was we found evidence that lobbyists, in 
this case Shankar Singham, were actually organising meetings 
for a government minister which seems quite strange. You wouldn’t 
think that somebody who’s not part of government, not a civil servant, is 
actually able to say as it says in those emails, you know it says ‘when 
can you meet this group? I’ll put it in the diary’ you know that’s the kind 
of access you wouldn’t expect to get. And, what’s surprising is it took us 
over a year of sending Freedom of Information requests, putting in 
appeals, to actually get any of this information. This information is not 
on the public record. So, we don’t really know. It’s only now that we are 
getting some sort of sense, but we don’t know what we don’t know. We 
don’t know all the sort of information that is possibly out there.   

 
3 Director General of the Institute of Economic Affairs. 



 

5 
 

Presenter: And until we know who funds them, we can’t really draw any 
meaningful conclusions about what might be motivating them.  

Mr Geoghegan: Well, that’s the bottom of all of this, is that a lot of these educational 
charities, call them think tanks if you want. They don’t accept our-   

Presenter: Hard-right lobby groups mysteriously funded by foreign billionaires? Just 
a theory!   

Mr Geoghegan: We don’t know, and until, you know we don’t know where the IEA, for 
example, gets its money from. We know that they’ve been funded by 
the tobacco lobby in the past, and they’ve had some funding from the 
gambling lobby and from large, kind of, large American conservative 
organisations. But we don’t know specifically who funds this work and in 
the absence of that you can’t know who’s motivating the work. You 
know if we don’t have transparency on funding. So, if you’ve got people 
who are lobbyists, who don’t know where the funding is coming from, 
they’ve got great access to government, they’re pushing particular 
alliances and agendas, how are we to know? How are we to make, how 
is the public able to make an informed opinion about what they think 
people are saying?   

Presenter: How indeed. If you would like to help fund the work that Peter and his 
colleagues are doing you can go 
to crowdfunder.co.uk/exposethedarkmoneydrivingBrexit. I’d urge you to 
read up on the investigations that they’ve already undertaken. You 
won’t believe your eyes and then you’ll turn your radio and your telly on 
and there will be some Herbert from the Institute of Economic Affairs 
popping up once again being treated with the same respect as proper 
experts who disclose their funding. Speaking of which I will be happy to 
offer a full right of reply to anybody who has just been mentioned. As 
long as they tell me who funds them. Peter Geoghegan 
from openDemocracy”.    

The programme continued with no further reference to the IEA.  
   
8 March 2019 broadcast 
In a further edition of the programme, the presenter, during a discussion on the topic of the decline in 
the teaching of modern languages and music lessons in schools, said:  

Presenter: “…And one thing I’ve noticed from that curious constituency of people 
that I would very loosely would generalise as being very, very, bad 
at sharing. I mean, the worst examples of it would be laughably 
misnamed Institute of Economic Affairs which is a hard-right lobby 
group for vested interests of big business, fossil fuels, tobacco, junk 
food, all of those things, but of course they can describe themselves as 
an educational charity because they don’t reveal who funds them. The 



 

6 
 

minute they reveal who funds them we can have a proper conversation 
about what it is they’re ‘shilling for and punting’. But until they do, 
anyone who books them for a television or a radio appearance or indeed 
a newspaper article is doing so with their eyes shut. We just don’t know 
who pays their wages. Why, why are they ‘shilling’ for tobacco, and junk 
food, and fossil fuels? Maybe they mean it, or maybe they are getting 
paid by people who profit from tobacco, and junk food, and fossil fuels. I 
don’t know which, but until I do know, I’m not going to risk it.  

So, that kind of world view often lends itself, I don’t know if this applies 
to that particular outfit, but that world view of wealthy 
people need protecting from tax. Wealthy people need protecting from 
regulation and unwealthy people don’t need protecting from anything 
cause we’re libertarian. That world view often questions the wisdom of 
spending public money on things that could be described such as 
luxuries such as music or art or theatre, less so modern languages…”.   

 The programme continued with no further reference to the IEA.   
 
Summary of the complaint and broadcaster’s response 
Complaint  
a) The IEA complained that it was treated unjustly and unfairly in the programme broadcast on 26 

February 2019, because the programme included inaccurate and unfair statements about the 
IEA. In particular, that:  
 

i) the IEA was a “lobby group” and that its representatives were “not actors of good faith” or 
“proper experts”, and that it was an organisation of “questionable provenance, with dubious 
ideas and validity”. The IEA said that it was a registered educational charity and added that in 
2018, the Office of the Registrar of Consultant Lobbyists (“ORCL”) had found no merit in 
suggestions that the IEA was a “lobby group”.  
 

ii) the IEA was “politically biased”. The IEA said that it was “non-political”, “non-partisan”, and 
that it did not receive government funding. It added that the role of a think tank was to 
“present and promote different ideas” and that its Director and representatives meet with 
ministers, MPs, policy-makers, and stakeholders of “all stripes and persuasions” who want to 
hear its ideas.   
 

iii) the programme referred to the IEA as having received an official warning from the Charity 
Commission over Mr Shankar Singham’s Brexit work, and then suggested that a press 
conference on tariffs had been organised by the IEA. The IEA said that the press conference 
was not an IEA event, and that it had not been involved in any way. The IEA said that Mr 
Singham had spoken at the event in a personal capacity.   
 

b) The IEA complained that it was treated unjustly and unfairly in the programme broadcast on 8 
March 2019 because the programme described the IEA as “a hard-right lobby group”. The IEA 



 

7 
 

reiterated that in 2018, the ORCL had found no merit in the suggestion that it was a “lobby group”.  
 

c) The IEA complained that it had not been given an opportunity to respond to the allegations made 
about it in either of the programmes as broadcast.  

Broadcaster’s response 
Background 
LBC said that Mr O’Brien was an established presenter who was known for discussing the UK’s exit 
from the European Union (“Brexit”), and that his debates had served a public interest in providing the 
public with an opportunity to discuss Brexit and hear all points of view. It said that on 26 February 
2019, the live discussion between the presenter and Mr Geoghegan, centred upon the factual 
context of an investigative article written by Mr Geoghegan for openDemocracy.  

The broadcaster added that on 5 February 2019, a written warning had been issued by the Charity 
Commission against the IEA4. The Commission had found that the IEA had breached its legal and 
regulatory requirements by publishing a report named “PLAN A+ Creating a prosperous post-Brexit 
UK”, and then holding an associated launch event on the same day. The broadcaster said that 
according to the Commission, the IEA had “call[ed] for a change in government policy” and that the 
PLAN A+ report had “presented one proposal for the way that Brexit should be achieved”. 

LBC said that this context provided a factual basis for the discussion on 26 February 2019, which 
centred upon whether the outcome of Brexit was being influenced by think tanks. LBC said that the 
references to the IEA were broadcast in that context and were therefore made as part of a live 
discussion in the public interest. LBC said that it did not accept that the statements concerning the 
IEA made during the programmes constituted unjust or unfair treatment.  

a) In response to the specific points of complaint, LBC said the following: 

i)  LBC said that 21 days prior to the broadcast of the programme on 29 February 2019, the 
Charity Commission had published its official warning relating to the IEA’s report, “PLAN A+ 
Creating a prosperous post-Brexit UK”. As referenced above, the Charity Commission’s 
warning stated that the trustees of the IEA had breached charity law through the publication 
of the report, which, the Commission found: “was not sufficiently balanced and neutral as 
required by law” and “sought explicitly to change government policy […] which constitutes a 
breach of the Commission’s guidance on political activity and campaigning”.  

The broadcaster said that the IEA’s associated launch event for the report was also criticised 
by the Commission “for including as speakers only individuals who held a particular set of 
views”. LBC said that it acknowledged that the Charity Commission had withdrawn its warning 
to the IEA on 27 June 2019, but added that this was not because the warning was not properly 
and lawfully issued, but because the IEA had taken sufficient remedial action by removing the 
report from its website to satisfy the Commission.   

 
4 The Charity Commission’s warning was withdrawn on 27 June 2019 and is no longer available to view online. 
However, it is referenced in the article: Right-wing thinktank breached charity law by campaigning for hard 
Brexit, The Guardian, 5 February 2019.  

https://www.theguardian.com/politics/2019/feb/05/rightwing-thinktank-breached-charity-law-by-campaigning-for-hard-brexit
https://www.theguardian.com/politics/2019/feb/05/rightwing-thinktank-breached-charity-law-by-campaigning-for-hard-brexit


 

8 
 

LBC said that it was fair and reasonable for contributors to a political debate to allow the 
content of a warning from an established industry regulator to inform their views 
regarding the IEA’s apparent motivations. LBC said that the dictionary definition of “lobbying” 
is “a form of advocacy with the intention of influencing decisions made by the government”. 
LBC said it was therefore not unreasonable for the presenter and his guest to suggest in the 
first programme that the IEA is known as a lobby group. LBC said that, in any case, on two 
separate occasions, and in response to the Mr Geoghegan’s description of the IAE as a “think 
tank”, the presenter had made clear that the IEA’s “official” status was an “educational 
charity”. 

The broadcaster said that the complainant’s position that the ORCL had considered 
“suggestions” that the IEA should be considered as a lobbyist and had found “no merit in 
them”. LBC said that ORCL investigated the IEA for “possible consultant lobbying by the IEA on 
behalf of E Foundation and/or its members” and found the “IEA had not met statutory criteria 
for consultant lobbying in this case”. The broadcaster said that this finding in relation to the E-
Foundation, an institute in Oklahoma which the IEA had been “working with closely to foster 
better US-UK trade relations”, was less relevant than the Charity Commission’s 
finding from February 2019.   

ii)    LBC said that Mr Geoghegan conclusion that IEA is “politically biased” was not without basis. 
The broadcaster said that, in LBC’s view, the Charity Commission’s Official Warning in February 
2019 provided ample factual evidence for one to reasonably conclude that the IEA had 
a certain political inclination when it published it’s report on Brexit and held its associated 
launch event.  

LBC said that the allegation of political bias was made by Mr Geoghegan in the context of his 
informed opinion on this launch event: “The presence of Jacob Rees-Mogg and others from the 
ERG at the launch, kind of, might make it look as if the think tank was politically biased”. It said 
that Mr Geoghegan had based his comments on the IEA’s political leanings on evidence 
obtained during his investigation for the openDemocracy article, and specifically, emails from 
the IEA’s trade advisor, Mr Singham, in which he appeared to be “personally arranging for 
interest groups to meet with then Brexit minister Steve Baker”.   

The broadcaster said that at one point during the programme, the presenter argued that it 
was reasonable for the public to presume that the IEA and other groups were motivated by 
their donors, given that the IEA does not disclose who they are. LBC said that this was a 
reasonable argument, based on clear underlying facts. It said that the presenter had 
specifically acknowledged that he would be open to change his impression of the IEA should it 
make known who finances it, and the its apparent motivations found to be different.  

iii) In relation to the programme’s reference to the Charity Commission’s warning, LBC said at no 
stage did the presenter or Mr Geoghegan state that the press conference was organised by 
the IEA, as suggested in the complaint. The broadcaster said that the presenter had said: “Well 
indeed, the Charity Commission issued a formal warning to the IEA over Singham’s Brexit work 
just hours before the February press conference that argued for zero tariffs after Brexit”.   



 

9 
 

b) In response to the complaint about the programme broadcast on 8 March 2019, LBC said that the 
IEA has previously been described as a “lobby group” by other media outlets due to their actions 
as highlighted by the Charity Commission’s Official Warning of February 2019. The broadcaster 
added that the IEA’s report “PLAN A+ Creating a prosperous post-Brexit UK” had called 
for a rejection of a close working relationship with the EU and was endorsed by prominent 
Brexiteers, who it said could legitimately be described as holding “hard-right views on the issue of 
Britain’s future relationship with Europe”.  

The broadcaster said that during the programme, the presenter commented on the decline of ‘soft 
subjects’, such as modern languages and music lessons, in schools due to lack of funding, and the 
contrast between that news story and that of certain politicians calling for tax cuts. LBC said that 
the presenter had then moved briefly on to a tangent referencing the IEA, to pose the question of 
whether they are funded by big businesses in the tobacco, junk food, and fossil fuel industries, and 
whether this would have an effect on their published research on these issues. The broadcaster 
said that the presenter stated quite clearly that he was not of one opinion, but had erred on the 
side of caution as he did not know the full facts of how the IEA was financed:  

“Why are they ‘shilling’ for tobacco, and junk food, and fossil fuels? 
Maybe they mean it, or maybe they are getting paid by people who 
profit from tobacco, and junk food, and fossil fuels. I don’t know which, 
but until I do know, I’m not going to risk it”.   

The broadcaster referred to newspaper article published in The Guardian in July 2018 which stated 
that the IEA was known to have tobacco, oil, alcohol, and gambling companies as donors5. 
Following the broadcast of the programmes, The Independent newspaper had stated in an article 
in May 2019, that British American Tobacco continue to fund the IEA, and that “the IEA has been 
an outspoken critic of public health measures for tackling smoking, obesity and harmful 
drinking”6. LBC also said that The Times newspaper had named the IEA as a “right-wing think 
tank”7 as had the British Medical Journal in an article published in May 20198.  

The broadcaster said that given the “foundation of reputable media which had made reference to 
the IEA as right-wing”, the presenter’s comments were not baseless or unfair in this instance.  

c) LBC said that the programmes were broadcast live, and therefore it would not have been 
appropriate to offer the IEA a right of reply prior to broadcast, given that the presenter and the 
programme makers were unaware of what the IEA would need to respond to until the discussion 
fully unfolded. 

 
5 Thinktank faces double investigation after 'cash for access' claims, The Guardian, 30 July 2018. 

6 Big tobacco secretly bankrolling anti-NHS think tank whose bosses donate thousands to Tory leadership 
contenders, an investigation reveals, The Independent, 16 May 2019. 

7 Institute of Economic Affairs think tank‘ offered access to ministers’, The Times, 30 July 2018. 

8 Think tanks should come out of the shadows, British Medical Journal, 15 May 2019. 

https://www.theguardian.com/politics/2018/jul/30/labour-calls-for-inquiry-into-iea-thinktank-over-cash-for-access-claims
https://www.independent.co.uk/news/health/big-tobacco-funding-conservatives-nhs-hancock-raab-davis-a8916561.html
https://www.independent.co.uk/news/health/big-tobacco-funding-conservatives-nhs-hancock-raab-davis-a8916561.html
https://www.thetimes.co.uk/article/institute-of-economic-affairs-offered-access-to-ministers-zm77g6k2c
https://www.bmj.com/content/365/bmj.l2212


 

10 
 

The broadcaster said that the presenter had offered the IEA a right of reply at the close of the 
interview broadcast in the 26 February 2019 programme. It said that the presenter’s added 
comment that the right of reply was conditional on the IEA revealing their financers was said 
“tongue in cheek”, and the right of reply evidently was not denied to the IEA, proving that this was 
not a serious material condition.  

LBC said that upon receipt of a direct complaint from the IEA on 7 March 2019, it had engaged 
“constructively” and offered a right of reply on 14 March 2019. LBC said that the IEA did not 
provide it with its proposed wording for their right of reply until 29 May 2019, almost 11 weeks 
later. LBC said that it was then unable to respond until 10 June 2019, because the presenter was 
on holiday. It said that before the response was able to be discussed internally at LBC, it had 
received notification that the IEA had taken its complaint to Ofcom. 

The broadcaster said that an edited version of the IEA’s right of reply was broadcast on 2 August 
2019 at 11:53; the same time in the show that the interview with Mr Geoghegan was featured in 
the programme broadcast on 26 February 2019. The statement was read by the presenter as 
follows:  

“On this show, I think in February, we took a look at the 
Institute of Economic Affairs and the role it plays in shaping Government 
policy. We don’t know who funds their work, so I offered them the 
chance to come on the show - if they told us. They didn’t.  

However, I am happy to make clear that the IEA maintains it is not 
politically biased and says it does not receive any tied funding from 
corporations for its research and publications. It also wants to make 
clear that a news conference at which one of its leading figures 
appeared was not organised by the IEA”.  

LBC said that the broadcast right of reply was accurate, fair, and covered all main 
points of the IEA’s suggested response. 

Preliminary View 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio services, of 
standards which provide adequate protection to members of the public and all other persons from 
unjust or unfair treatment in programmes in such services. 

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of these 
standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of expression. Ofcom 
is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which regulatory activities should be 
transparent, accountable, proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is 
needed. 

In reaching this Preliminary View, Ofcom carefully considered all the relevant material provided by 
both parties. This included a recording of the programme, and both parties’ written submissions. 

When considering complaints of unjust or unfair treatment, Ofcom has regard to whether the 
broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or unfair treatment of 



 

11 
 

individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”). In 
addition to this rule, Section Seven (Fairness) of the Code contains “practices to be followed” by 
broadcasters when dealing with individuals or organisations participating in, or otherwise directly 
affected by, programmes, or in the making of programmes. Following these practices will not 
necessarily avoid a breach of Rule 7.1 and failure to follow these practices will only constitute a breach 
where it results in unfairness to an individual or organisation in the programme.  

In considering heads a) and b) of the complaint, Ofcom had regard to Practice 7.9 which states: 

“Before broadcasting a factual programme, including programmes 
examining past events, broadcasters should take reasonable care to 
satisfy themselves that material facts have not been presented, 
disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or 
organisation…”.  

Ofcom’s role is to consider whether the broadcaster took reasonable care not to present, disregard or 
omit material facts in a way that resulted in unfairness to the IEA. Whether a broadcaster has taken 
reasonable care to present material facts in a way that is not unfair to an individual or organisation will 
depend on all the particular facts and circumstances of the case including, for example, the 
seriousness of any allegations made against them, and the context in which such allegations are made. 

26 February 2019 broadcast 
a) Ofcom first considered the IEA’s complaint that it was treated unjustly or unfairly in the 

programme as broadcast on 29 February 2019 because: 
 
i) The programme said that the IEA was a “lobby group” and that its representatives were “not 

actors of good faith” or “proper experts”, and that it was an organisation of “questionable 
provenance, with dubious ideas and validity”. The IEA said that it was a registered educational 
charity and added that in 2018, the Office of the Registrar of Consultant Lobbyists (“ORCL”) 
had found no merit in suggestions that the IEA was a “lobby group”.  

In considering this complaint, Ofcom took into account all of the relevant context. In 
particular, from the news articles provided to Ofcom by the broadcaster (and footnoted 
above) it was apparent that, at the time of broadcast, the IEA had been the subject of a 
written warning issued by the Charity Commission concerning its report: “PLAN A+ Creating a 
prosperous post-Brexit UK”. The broadcaster explained in its submissions that the Charity 
Commission’s warning had stated explicitly that the publication of this report “risked the 
public perception that the IEA is politically biased and has a political viewpoint opposed to the 
Government’s current Brexit policy”, and that it had further identified that by holding a launch 
event for its PLAN A+ report “in the public spotlight”, the IEA had been “engaging in 
campaigning and lobbying activity that is not sufficiently connected to its educational 
purposes”.  

We acknowledged that the comments complained about were made by the presenter and Mr 
Geoghegan in the context of a discussion about investigations by openDemocracy into the 
funding of ‘think tanks’, the apparent lack of transparency regarding their funding, and the 
possible influence of such ‘think tanks’ on the Government’s Brexit policy. We considered it 



 

12 
 

would have therefore been clear to listeners that the programme would be discussing the 
findings of these investigations.  

Ofcom recognised the rights of the presenter and his guest to discuss the Charity 
Commission’s concerns and the public interest in the broadcasting of such criticism and 
matters of interest to viewers, freely. Further, we recognised that the presenter and his guest 
were also entitled to express their own impression of the IEA in the above context, in addition 
to the findings of the investigation conducted by openDemocracy. However, in presenting 
material in programmes, reasonable care must be taken by broadcasters not to do so in a 
manner that causes unfairness to people or organisations.  

“Lobby groups” 
We first considered the IEA’s complaint that it was referred to as a “lobby group” in the 
programme. In considering this, we had regard to what specifically was presented about the 
IEA in the programme. As set out in the “Programme summary”, the presenter said during the 
introduction: 

“…Peter [Geoghegan], as you know, has been doing sterling 
work in the context of the ‘dark money’ behind a lot of these so-
called ‘think tanks’ that are really just lobby groups for 
extremely mysterious commercial interests. You have 
to conclude when you look at outfits like the Taxpayers Alliance, 
or the Institute of Economic Affairs, that until they reveal their 
financial backers, you just have to presume that everything they 
do is on the say so of the financial backers that they refuse to 
reveal. I’ll be happy to be corrected on that, of course, by 
knowing who the financial backers are…” 

During the discussion, the presenter also made reference to Mr Singham, who was described 
by Mr Geoghegan as “a trade advisor” for the IEA and spoke about his background as a 
Washington “lobbyist”. In this regard, Mr Geoghegan referred to the work openDemocracy 
was doing on “looking at where the meetings are taking place between lobbyists and 
ministers” and, in doing so, referred to Mr Singham as a “lobbyist”. Towards the end of the 
programme, the presenter interrupted Mr Geoghegan and made reference to “educational 
charities” as being “hard-right lobby groups funded by foreign billionaires? Just a theory!”.  

We took into account that the presenter and Mr Geoghegan did not refer to the IEA solely 
during the programme, and that they had spoken in general terms about ‘think tanks’ who do 
not reveal their financial backers. However, the IEA was cited as an example of these ‘think 
tanks’ in the programme, and so the references to “lobby groups” and other comments made 
during in the programme were likely to be understood by listeners as being relevant to the IEA 
(as well as the other organisations specifically referred to). In this regard, we took into account 
that the focus of the programme’s comments about the IEA was the its apparent failure or 
unwillingness to disclose who funded its work, and that “until we know who funds them we 
can’t really draw any meaningful conclusions about what might be motivating them”.  



 

13 
 

Having carefully considered the content of the programme, we took the view that listeners 
were likely to have understood from these comments that there were concerns that the public 
was unable to assess information as to who might be influencing the IEA’s work (as well as the 
work of other organisations referred to). However, in our view, it would have been clear to 
listeners that the openDemocracy investigations into the apparent lack of transparency 
concerning the IEA’s funders, in addition to the Charity Commission’s warning, provided the 
basis for the presenter (and Mr Geoghegan) to question whether the IEA’s actions, namely  its 
decision to publish its “Plan A+” paper concerning Brexit policy, reflected its registered status 
as an educational charity. We also took into account that the description of the IEA as a “lobby 
group” was not presented in the discussion as a categorical statement of fact. Rather, the 
reference to the IEA as a “lobby group” was presented as the presenter’s own personal 
impression of the IEA and its work (and other ‘think tanks’ such as the Taxpayers Alliance) and 
was clearly presented in the programme as being based on investigations which had been 
carried out by openDemocracy. We also took into account that the presenter had made clear 
that he would be willing to change the impression which he held of the IEA, should its funders 
be identified. Ofcom also acknowledged that on two separate occasions, the presenter had 
made clear that the IEA was “officially” known as an “educational charity”; a description which 
was also acknowledged by Mr Geoghegan. We also considered that listeners would have 
understood that the references to “lobbyists” were specific to Mr Singham, rather than being 
a claim about all representatives of the IEA.   

We recognised that towards the end of the interview with Mr Geoghegan, the presenter had 
quipped about a “theory” that educational charities such as the IEA could be “hard right lobby 
groups funded by foreign billionaires”. However, we considered that the presenter spoke in 
general terms, rather than specifically about the IEA in this regard, and that in any case, given 
the overall context in which this comment was said, listeners would have understood that the 
presenter’s comment was generalised remark about such educational charities, rather than 
making a statement of fact about them.  

Taking these factors into consideration, it was Ofcom’s view that it would have been clear to 
listeners that the presenter’s (and guest’s) comments about the IEA represented their 
personal views and opinions based on investigations carried out by openDemoncracy. 
Therefore, Ofcom considered that the references to “lobby groups” in the programme were 
unlikely to have materially and adversely affected listeners’ opinions of the IEA in a way that 
was unfair to it.  

“actors in good faith” 
We next considered the IEA’s complaint that it was unfair for the presenter to have implied 
that those who work for the IEA are not “good faith actors”. As set out in the Programme 
summary” above, the presenter said: 

“…But Peter’s [of openDemocracy.net] done another sterling 
investigation into the ‘dark money’ that is in his words ‘winning the 
Brexit influencing game’ and because, what would you say, 75% to 80% 
of my profession, the British media, has fallen into the trap of treating 



 

14 
 

these people like good faith actors, you won’t hear it reported anywhere 
else except here and of course on the website Peter works for…”.  

Ofcom considered that this reference to “good faith actors” was clearly framed as the 
presenter’s view that the majority of British media had failed to treat organisations, such as 
the IEA, with sufficient scrutiny when it came to their apparent failure or unwillingness to 
disclose who funded of their work. In this context, we considered that the presenter’s 
comment would have been understood by listeners as being a criticism of the media and its 
treatment of particular organisations, rather than a direct allegation that the IEA, or those 
who represent it, were not “good faith actors”. 

Taking these factors into account, Ofcom considered that the way this comment was 
presented in the programme was unlikely to have materially and adversely affected listeners’ 
opinions of the IEA in a way that was unfair to it. 

“Proper experts” 
We next considered the IEA’s complaint that it was unfair for the presenter to have implied 
that its representatives were not “proper experts”. As set out in the “Programme summary”, 
the presenter had remarked at the end of the interview with Mr Geoghegan: 

“If you would like to help fund the work that Peter and his 
colleagues are doing you can go 
to crowdfunder.co.uk/exposethedarkmoneydrivingBrexit. I’d 
urge you to read up on the investigations that they’ve already 
undertaken. You won’t believe your eyes and then you’ll turn 
your radio and your telly on and there will be some Herbert from 
the Institute of Economic Affairs popping up once again being 
treated with the same respect as proper experts who disclose 
their funding”. 

While we acknowledged that the presenter expressed a degree of scepticism towards the IEA 
and those who work for it, we did not consider listeners would have regarded this brief remark 
as being a statement of fact that those who represent the IEA are not “proper experts”. In 
particular, we considered that the presenter’s reference to “proper experts” was clearly 
framed in the context of his earlier criticism of the treatment by some parts of the British 
media to those associated with the IEA (and other organisations). While we recognised that 
these comments may have been understood by the IEA to amount to a claim that its 
representatives did not have the requisite qualifications or standing that might be required to 
express an authoritative view on the issue of Brexit, we took the view that this comment 
would have conveyed to listeners the presenter’s view, based on investigations which had 
been carried out by openDemocracy, that he considered a distinction should be drawn 
between “experts” associated with organisations that disclose their funding, and “experts” 
who are associated with organisations that do not.   

Taking these factors into account, Ofcom considered that the way in which this comment was 
presented in the programme would not have materially and adversely affected listeners 
opinions of the IEA so as to result in unfairness.  



 

15 
 

“questionable provenance” 
We then turned, finally, to consider the IEA’s complaint that it was portrayed in the 
programme as an organisation with “questionable provenance, with dubious ideas and 
validity”. As set out above, Mr Geoghegan had stated: 

“…if we don’t know where the money is coming from behind 
these ideas. So, you know, we’ve seen basically in British politics, 
there is very little policy going on, especially around Brexit in 
terms of actual ideas. There is a huge hollowing out taking 
place. Whitehall is completely in paralysis. We know from 
studies that there is less and less civil service working on [Brexit 
policy]. And, what’s really obvious is that it’s very easy for 
people of questionable provenance, or of ideas that are of 
dubious kind of validity, to get into the process. So, what we’re 
hearing is people turning up on television, whether its Shanker 
Singham from the IEA or other politicians – “ 

We took into account the reference to “people of questionable provenance, or of ideas that 
are of dubious kinds of validity” was made in the context of a discussion about the apparent 
lack of transparency in the funding of organisations who contribute towards policy 
discussions. We took into account that Mr Geoghegan signalled clearly to listeners that it was 
his view that there was less policy making taking place within the Civil Service in relation to 
matters such as Brexit, which enabled other “people” to become involved in that process. 
While we took into account that the person who was named by Mr Geoghegan was a 
representative of the IEA, i.e. Mr Singham, Mr Geoghegan had also referred to “other 
politicians”. Taking this into account, we did not consider that listeners would have 
understood Mr Geoghegan to be making a specific claim against the IEA, but was rather 
making a comment directed towards a particular class of “people” who, through their personal 
connections, had the potential to influence Government policy , one of whom Mr Geoghegan 
had named.  

Taking all the above into account the above, we took the view that the inclusion in the 
programme of the comments complained of did not result in unfairness to the IEA.  

ii) We next considered the IEA’s complaint that the programme had suggested unfairly that it 
was “politically biased”. We took into account the IEA’s position that it was a “non-political”, 
“non-partisan” registered educational charity, and that it did not receive government funding.   

As set out in the “Programme summary” section above, during the discussion Mr Geoghegan 
had explained that the IEA had hosted an event in September for the launch of its “Plan A” 
paper concerning Brexit policy and that a number of “people who are prominent in the 
European Research Group, like Jacob Rees-Mogg and David Davis had attended”. Mr 
Geoghegan then said that the Charity Commission “has actually really rapped...the IEA, over 
the knuckles on ‘Plan A’, and said that it breaches charity guidelines. And, also, the presence of 
Jacob Rees-Mogg and others from the ERG at the launch, kind of, might make it look as if the 
think tank was politically biased”.  



 

16 
 

Again, in considering this element of the IEA’s complaint, we took into account all the relevant 
context. From the news article provided by the broadcaster (and footnoted above), we took 
into account that that the Charity Commission had stated explicitly in its warning to the IEA 
that “by inviting only those who held a particular set of views” to the launch event of its “Plan 
A” paper, the IEA had “risked the public perception” that it was “politically biased”. We took 
into account that in making the claim about the IEA, Mr Geoghegan had specifically linked his 
comment to the Charity Commission’s official warning to the IEA in relation to this matter. We 
therefore considered that it would have been clear to listeners that Mr Geoghegan was 
providing a summary of the Charity Commission’s warning to the IEA in relation to this specific 
event and in particular, the Charity Commission’s view on the possible perception that the 
attendance of certain named individuals at the event “might” have given people.  We also 
considered that it would have been clear to listeners that this claim regarding the potential 
perception of political bias of the IEA was related solely to this particular event, rather than 
that Mr Geoghegan was making a statement of fact that the IEA was, in general, institutionally 
politically biased. Therefore, taking these factors into account, we did not consider that the 
inclusion in the programme of the comments complained about resulted in unfairness to the 
IEA.  

iii) Ofcom considered the IEA’s complaint that the programme had suggested that a press 
conference on tariffs had been organised by the IEA when the press conference was not an IEA 
event and it had not been involved in any way.  

As set out in the “Programme summary” section above, the presenter had referenced the 
formal warning issued to the IEA by the Charity Commission as being “over Singham’s Brexit 
work” and had said that this was issued “just hours before the February press conference that 
argued for zero tariffs after Brexit”. We considered that at no stage during the programme 
was its claimed by the presenter or Mr Geoghegan that a press conference on tariffs had been 
organised by the IEA. Nor did we consider that this was implied. In our view, the presenter had 
simply set out two events, i.e. the Charity Commission’s warning, and the February press 
conference, in chronological order. We also considered that listeners would have understood 
that the reference to the press conference was relevant to discussions about the potential 
influence the IEA’s Brexit paper “Plan A+” may have had on this press conference, rather than 
that it had been organised by the IEA.   

Taking these factors into account the above, we did not consider that there was any unfairness 
to the IEA in this regard. 

For all the reasons given above in relation to this head of complaint, Ofcom considered that, in the 
particular circumstances of this case, the broadcaster had taken reasonable care to satisfy itself 
that material facts had not been presented, disregarded or omitted in a way that was unfair to the 
IEA.  

8 March 2019 broadcast 
b) Ofcom considered the complaint that the IEA was treated unjustly or unfairly in the programme as 

broadcast because it had been described as “a hard-right lobby group”.  



 

17 
 

As set out in the “Programme summary” above, in the context of a discussion about the decline in 
modern language and music lessons in schools, the presenter had described the IEA as “a hard-
right lobby group for vested interests of big business, fossil fuels, tobacco, junk food, all of those 
things”, and had then said “but, of course, they can describe themselves as an educational charity 
because they don’t reveal who funds them”. The presenter then went on to speculate on the types 
of organisations that may fund the IEA’s work:  

“the minute they reveal who funds them we can have a proper 
conversation about what it is they’re ‘shilling for and punting’”, and 
“why are they ‘shilling’ for tobacco, and junk food and fossil fuels? 
Maybe they mean it or maybe they are getting paid by people who profit 
from tobacco, and junk food and fossil fuels. I don’t know which, but 
until I do know I’m not going to risk it”. 

As set out in the news articles provided to Ofcom by the broadcaster (and footnoted 
above), both at the time of broadcast, and after, the complainant had been 
described by other media as a “lobby group”. Ofcom took into consideration the 
broadcaster’s comments on the commercial interests of the big businesses which 
are thought to fund the charity’s work; “tobacco, junk food and fossil fuel 
industries”. In that context, Ofcom took the view that listeners would have 
understood the reference to “hard right” to refer to the political and economic 
interests of the organisations which the presented speculated on that funded the 
IEA’s work or that the IEA represented, rather than necessarily indicating a position 
which the IEA held on the political spectrum. We also took into account that the 
presenter made clear that he was not actually aware of the funding of the IEA and 
that the IEA described itself as an educational charity. We therefore considered that 
in the particular circumstances in which the comment was made, we did not 
consider that it would have been likely to have materially and adversely affected 
viewers opinions of it in a way that was unfair. 
 
We therefore took the view that, in the particular circumstances of this case, the broadcaster had 
taken reasonable care to satisfy itself that material facts had not been presented, disregarded or 
omitted in a way that was unfair to the IEA.  

c) Ofcom next considered the IEA’s complaint that it was not provided with an appropriate or timely 
opportunity to respond to the allegations made in the programmes. 

 
In considering this aspect of the complaint, Ofcom had particular regard to Practice 7.11 which 
states: 

“if a programme alleges wrongdoing or incompetence or makes other 
significant allegations, those concerned should normally be given an 
appropriate and timely opportunity to respond”. 
 

We acknowledged the broadcaster’s response which addressed the extent to which 
it had provided the IEA with an opportunity to respond. In particular, the 



 

18 
 

broadcaster said that the presenter had offered the IEA a right of reply at the end of 
the programme broadcast on the 26 February 2019. The presenter had said, “I will 
be happy to offer a full right of reply to anybody who has just been mentioned. As 
long as they tell me who funds them”. We took into consideration the broadcaster’s 
position that the presenter’s added comment that the right of reply was conditional 
on the IEA revealing their financers was said “tongue in cheek”, and the right of 
reply evidently was not denied to the IEA, proving that this was not a serious 
material condition. In our view, the presenter’s statement made at the conclusion of 
the programme would have been understood by listeners to mean that the IEA had 
not been approached for comment on the allegations contained in the programme, 
and therefore would have understood that the statements made in the programme 
were claims rather than statements of established fact.  
 
However, given our view (as set out in heads a) and b) above) that the comments 
made about the IEA in the programmes did not result in unfairness to the IEA, we 
considered that the programmes did not contain allegations of specific wrongdoing 
or incompetence or make any other significant allegations about the IEA. 
Therefore, in these circumstances, we did not consider that there was a 
requirement for the broadcaster to have provided the IEA with an appropriate and 
timely opportunity to respond to the comments relating to the IEA made in the 
programmes in order to avoid unfairness to it.  

 
Ofcom Preliminary View is to not uphold the IEA’s complaint of unjust or unfair treatment in the 
programmes as broadcast. 


	Complaint by Institute of Economic Affairs about James O’Brien
	Case summary
	Programme summaries
	26 February 2019 broadcast
	8 March 2019 broadcast

	Summary of the complaint and broadcaster’s response
	Complaint
	Broadcaster’s response

	Preliminary View
	26 February 2019 broadcast
	8 March 2019 broadcast



