
67

3 THE PROBLEM OF BIAS IN THE BBC

Ryan Bourne

Introduction

The BBC is regularly accused of bias. over the last decade, there 
has been sustained criticism of the BBC’s coverage of Britain’s 
membership of the EU.1 Republicans complain that the BBC’s 
coverage of the royal family is too deferential.2 Independence 
campaigners in Scotland believe the BBC’s referendum cov-
erage was biased towards the union.3 on the Israel–Palestine 
conflict,4 immigration,5 National Health Service (NHS) reforms6 
and American politics,7 the BBC has also been criticised. Some 

1 See extensive list of reports by News-watch: http://news-watch.co.uk/
monitoring-projects-and-reports/ 

2 See the website of Republic: https://republic.org.uk/what-we-do/news-and-updates/
bbc-accused-blocking-embarrassing-royal-stories 

3 www.theguardian.com/media/2014/jun/02/bbc-scottish-independence-accused 
-pro-union-bias-good-morning-scotland-gary-robertson

4 At various times, the BBC has been accused of being biased against Israel (www 
.dailymail.co.uk/debate/article-2193845/Why-wont-BBC-come-clean-bias-Israel 
--moral-country-deserves-support.html) and in favour of Israel (www.independent 
.co.uk/news/uk/home-news/hundreds-protest-against-bbc-proisrael-bias-of-gaza 
-coverage-in-cities-across-the-uk-9609016.html). 

5 www.migrationwatchuk.org/press-article/89

6 www.newstatesman.com/blogs/broadcast/2012/10/pro-coalition-bias-bbcs 
-coverage-nhs-reforms

7 www.spectator.co.uk/features/3276176/the-bbc-cant-help-loving-obama-just-as 
-it-cant-help-encouraging-recession/

THE PROBLEM OF 
BIAS IN THE BBC

Booth-BBC.indd   67 11-Apr-16   6:35:35 PM85

85



I N Fo C US: T H E CA SE FoR PR I VAT I SI NG T H E BBC

68

even claim that there are systematic biases in its entertainment 
programming (Sewell 2012).

However, bias is difficult to measure, and it is, of course, a 
highly subjective issue. Judging bias requires an understanding 
of what ‘unbiased’ or ‘neutral’ might be. Furthermore, all organ-
isations have inherent biases in the way they operate or present 
issues, even if they would like to think otherwise. It would, in-
deed, be surprising if this were not true of the BBC. In this con-
text, it is worth noting that a number of prominent former and 
current BBC employees have suggested that the BBC ‘world-view’ 
exhibits a metropolitan liberal outlook with a bias towards the 
conventional wisdoms of this world-view. The presenter Andrew 
Marr, for example, has said the BBC is ‘a publicly funded urban 
organisation with an abnormally large proportion of younger 
people, of people in ethnic minorities and almost certainly of gay 
people,’ creating ‘an innate liberal bias’.8 Peter Sissons has de-
scribed a ‘“mindset” … a way of thinking firmly of the Left’.9 Rod 
Liddle, the former editor of the Today programme, has written on 
the BBC’s coverage of the euro that ‘the BBC’s bias was arrived at 
through a sort of inherent wet liberalism, rather than an actual 
plot as such’.10 More recently, Roger Mosey, a former editorial di-
rector, suggested the BBC has a ‘liberal-defensive’ bias.11 

The counter to this is sometimes that the BBC exhibits a 
deep-rooted small ‘c’ conservatism when it comes to a range of 
issues such as constitutional coverage of the royal family and 
the armed forces. But, under an institutional explanation of bias, 
an innately liberal culture coupled with apparent conservatism 
on some issues is not directly contradictory. Both are consistent 
with the view that, institutionally, the BBC might reflect a soft 

8 http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/6764779.stm

9 www.dailymail.co.uk/news/article-1349506/Left-wing-bias-Its-written-BBCs 
-DNA-says-Peter-Sissons.html

10 http://biasedbbc.org/blog/2011/09/24/rod-liddle-explains-bbc-pro-euro-bias/

11 www.thetimes.co.uk/tto/news/uk/article4476635.ece

Booth-BBC.indd   68 11-Apr-16   6:35:35 PM86

86



T H E PRoBL E M oF BI A S I N T H E BBC    

69

liberal or progressive but broadly establishment opinion. This 
hypothesis would suggest that the apparent conservatism on 
certain issues may mainly be reflective of the BBC’s historical 
role as a national public service broadcaster as well as the selec-
tion bias of those who choose to work there given this knowledge.

Unsurprisingly, the BBC itself is extremely defensive about all 
of these ‘accusations’. It seizes on reports that dismiss accusa-
tions of ‘left-of-centre’ bias and uses the fact that it gets criticised 
from left and right to robustly defend itself against charges of po-
litical or ideological favouritism. Yet, few suggest that the BBC is 
overtly and deliberately biased at all times, particularly towards 
or against a political party. It is more that an institutional world-
view sometimes appears to shape coverage, whether through 
decisions on what to cover, what to include in a story or what to 
admit. Just because figures on the left and right sometimes moan 
about the effects of this world-view does not implicitly make the 
BBC ‘neutral’.

Does bias matter?
Some acknowledge that bias of this kind might be inevitable in 
any media organisation. It is extremely difficult to provide news 
that can ‘educate and inform’ without making judgements that 
people interpret as ‘slant’. Furthermore, some (such as Matthew 
Taylor from the Royal Society of Arts) believe that commercial 
news stations might exhibit their own biases, which tend to fa-
vour certain market-based viewpoints, meaning the existence of 
the BBC provides a necessary counterweight.

This is highly doubtful. The extensive, detailed work of Tim 
Groseclose on the US media market (a more commercial land-
scape) has comprehensively shown that, while there do exist 
some media organisations, such as Fox News, which exhibit 
conservative biases, the overwhelming majority of national news 
outlets tend to lean to the left in comparison with the views of 

Booth-BBC.indd   69 11-Apr-16   6:35:35 PM87

87



I N Fo C US: T H E CA SE FoR PR I VAT I SI NG T H E BBC

70

the general population (Groseclose 2012). He attributes this to 
the self-selection of journalists being more likely to be ‘liberal’ (in 
the American sense of the word) in the first place.

It is certainly not argued in this chapter that the BBC is likely 
to be more biased than other media organisations. There is no 
doubt about the difficulties inherent in producing unbiased 
news. However, there are four key reasons why bias might be 
particularly important in the context of talking about the future 
of the BBC.

The first is that the BBC’s reputation for fair coverage is much 
stronger than that of other media organisations. Trust in the BBC 
is higher than in other media institutions, and it is the largest 
source of news in the UK. A poll by YouGov found that 31 per cent 
of the public believe that BBC journalists are most likely to tell 
the truth, compared with just 17 per cent for ITV news and 15 
per cent for the ‘upmarket’ press.12 Given the BBC’s reach, and the 
trust placed in it, any biases could potentially have a much more 
significant impact on altering public understanding of an issue 
than biases arising on other media platforms. 

There is evidence that media bias generally alters public opin-
ion in the US in terms of how people vote (DellaVigna and Kaplan 
2007; George and Waldfogel 2006; Gerber et al. 2009). The work 
of Knight and Chiang (2008) has also shown that the effects of 
newspaper endorsements are more effective in terms of influenc-
ing election results when they are unexpected. This implies that, 
if a news source has a reputation for bias, it is less able to change 
people’s minds. Given that the biases of other media outlets (par-
ticularly newspapers) tend to be better known and more widely 
acknowledged than those of the BBC, we would expect the BBC 
to have a much bigger impact on public opinion than other news 
sources.

12 Yougov/London Press Club on Trust: https://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/
cumulus_uploads/document/ea1ioktxin/Results-for-Public-Trust-In-Institutions 

-24112014-W.pdf

Booth-BBC.indd   70 11-Apr-16   6:35:35 PM88

88



T H E PRoBL E M oF BI A S I N T H E BBC    

71

Another reason why BBC bias is important is that, unlike its 
broadcast competitors and newspapers, the BBC is guaranteed its 
funds through a compulsory licence fee. Consumers are not able to 
punish the institution financially for perceived coverage bias. This 
puts it in a highly privileged position, one in which TV viewers are 
made to pay for the content, irrespective of their views on it.

In addition, the method through which the BBC is funded 
means that the organisation itself has a vested interest in the 
political process. It uses a chunk of its guaranteed revenues to 
lobby for the maintenance of the licence fee. If a government 
had a manifesto commitment to radically slash or abolish the 
BBC licence fee, the BBC’s coverage of that issue could be vitally 
important in framing that debate. This is not a mere theoretical 
point – recently, Andrew Marr interviewed BBC Director General 
Lord (Tony) Hall on just this issue.13

Finally, the BBC has a very high proportion of news content. 
There would be legitimate competition concerns even if there 
were no concerns about bias. If it is accepted that any media or-
ganisation is likely to exhibit biases, then we should be concerned 
if there is considerable market power wielded by any news organ-
isation, whether it is in the private or the public sector.

Absolute or relative bias?
Before seeking to measure bias, we first have to outline exactly 
what we mean by it. In particular, it is important to understand 
the distinction between absolute bias (defined here as a deviation 
in coverage from objective truth) and relative bias (a deviation 
from the position of another, whether that be public opinion, the 
views of politicians or some other metric). Absolute bias is diffi-
cult to assess, because many of the relevant issues will not relate 
to questions that are objective by nature.

13 www.bbc.co.uk/news/entertainment-arts-33215141

Booth-BBC.indd   71 11-Apr-16   6:35:35 PM89

89



I N Fo C US: T H E CA SE FoR PR I VAT I SI NG T H E BBC

72

However, when it comes to relative bias, it is highly unlikely 
that any institution or news source will be totally unbiased. At 
some stage, editorial decisions must be made on what to cover, 
who to invite to speak on a subject and how to present the sub-
ject. We can assess relative bias more easily than absolute bias 
(see Groseclose 2012). Whether we are comparing the BBC’s cov-
erage with that of other media outlets, or with public opinion, or 
with some subjective view of what should be covered, there are 
techniques that can be used to assess what the BBC reports, how 
it reports things and what it omits.

The rest of this chapter examines case studies in order to 
assess the relative biases of the BBC. The case studies selected 
here are, of course, also likely to be reflective of the relative bias-
es of the author. However, I believe that the examples below are 
indicative of problems of relative bias by omission, selection and 
presentation, with which fair-minded people can identify. 

Bias by omission
‘You cannot possibly think that’ issues

one potential source of bias is a failure to include an outlook, 
viewpoint or information within a story or series that might be 
objectively regarded as being important. This might be because 
it simply does not cross the editor’s mind that the viewpoint or 
perspective is possible, important or acceptable, or that the in-
formation is worthy. This is important because exclusion of a par-
ticular viewpoint or opinion on a subject might be expected to 
shift the ‘overton Window’ of what it is politically acceptable to 
say. This can happen in such a way that a viewpoint becomes en-
tirely eliminated from political discourse except at the margins.

on 19 September 2013, the BBC website ran a ‘Viewpoints’ 
piece highlighting different opinions on the new policy of tax-
payer-funded school meals for all five-to-seven year olds. The 

Booth-BBC.indd   72 11-Apr-16   6:35:35 PM90

90



T H E PRoBL E M oF BI A S I N T H E BBC    

73

government’s own pilot study found no health benefits for the 
policy and did not assess the opportunity cost of the spending. 
Yet the viewpoints promoted on the BBC website were limited to 
those who were happy with the policy, to those who hoped that 
it would be extended, through to those who were delighted with 
the policy. There was no perspective from anyone who objected 
to the policy. This was despite several major think tanks strongly 
objecting to it in the public domain: objections that were covered 
elsewhere in the media.14

It was only when the omission of this viewpoint was high-
lighted to the BBC that representatives of the Taxpayers’ Alliance 
and Centre for Policy Studies (CPS) were also asked to submit 
their thoughts.15 Had this not been the case, a reader of the story 
on the BBC website who was not well versed in the broader public 
debate on this issue would have concluded that there was unani-
mous public support for the policy. It clearly did not occur to the 
BBC, until it was pointed out, that it was possible to object to the 
policy except on the grounds that it did not go far enough.

A frequent viewer of or listener to the BBC sees many examples 
of this ‘relative bias by omission’ in terms of the non-interven-
tionist viewpoint being ignored. A recent example of this was the  
reporting of the government’s new measures to try to combat the 
gender pay gap, through imposing new requirements on large 
companies. The coverage of the story on the BBC News website 
contained neither expert economic opinion on the use of crude 
average gender pay gap figures, nor dissenting opinion on the 
effectiveness of the policies.16 This is despite economists being ex-
traordinarily sceptical about the whole ‘gender pay gap’ concept 

14 For example, both the Daily Mail and the Guardian covered the story and objec-
tions to the policy. See www.dailymail.co.uk/news/article-2423727/Free 

-school-meals-child-7--austerity-Britain-afford-Nick-Cleggs-600m-giveaway.html 
and www.theguardian.com/politics/2013/sep/17/clegg-school-meals-tory-deal. 

15 www.bbc.co.uk/news/education-24142901

16 www.bbc.co.uk/news/uk-politics-33515629

Booth-BBC.indd   73 11-Apr-16   6:35:35 PM91

91



I N Fo C US: T H E CA SE FoR PR I VAT I SI NG T H E BBC

74

as a legitimate policy concern. other newspapers covering this 
story, from the Financial Times to the Daily Mail, solicited opin-
ion from a much wider range of sources.17,18 The BBC’s coverage 
thus exhibited clear ‘bias by omission’ of important viewpoints. 
A more recent example on the same issue came on Equal Pay Day 
on 9 November, when the Fawcett Society’s report asserted that 
men earn 14.2 per cent more per hour than women, which was 
reported on BBC online. This is an official statistic, comparing 
the mean pay of working full-time men with women. But, crucial-
ly, and as other office for National Statistics (oNS) data show, it 
does not control for age, occupation type, length of service, close-
ness to home of the job or interruptions in career, which means 
it is largely a meaningless comparator. None of this nuance was 
reported in the BBC article. Instead, the headline ‘Women in 
full-time jobs “work for nothing” until 2016’ implies the issue is a 
huge problem – and the only comment from another source was 
a supporting one from the Trade Union Congress (TUC).19

The next example shows that the BBC is not simply biased 
against positions that might be described as ‘free market’. In the 
case of immigration, it tends to take a line that is biased in favour 
of a more free-market position. As explained in the serialisation 
of former BBC executive Roger Mosey’s recent book, one evening 
the BBC late evening news ran a piece on immigration in a racial-
ly diverse part of Britain. The package featured one white, work-
ing-class voice, who said he was ‘perfectly happy’ about immigra-
tion in the area.  Mosey asked the reporter whether this had in 
fact been representative of public opinion from his vox pops. The 
reporter explained that the other people interviewed had been 
‘fairly rabidly racist’ and so could not be used. Thus, there was no 

17 www.dailymail.co.uk/news/article-3160045/David-Cameron-forces-big-firms 
-publish-gender-pay-gap.html

18 www.ft.com/cms/s/0/3f1dfadc-297a-11e5-acfb-cbd2e1c81cca.html#axzz3frhJ68Zb

19 www.bbc.co.uk/news/business-34764812

Booth-BBC.indd   74 11-Apr-16   6:35:35 PM92

92



T H E PRoBL E M oF BI A S I N T H E BBC    

75

voice in the package opposed to immigration to the area, despite 
widespread concern about immigration levels. The BBC itself 
has acknowledged it was ‘slow to reflect the weight of concern 
[about immigration] in the wider community’ – a conclusion of 
the BBC-endorsed ‘Prebble report’.20

Omission of EU withdrawalist voices

Whilst the above examples are interesting, one could easily claim 
that they are rarities, and that, in most cases, the BBC makes 
strenuous efforts to include all relevant perspectives. But one 
area where the BBC has come under sustained criticism is in its 
coverage of Britain’s membership of the EU. 

News-watch – a monitoring organisation that tracks flagship 
news programmes such as Radio 4’s Today programme – has 
found that voices in favour of Britain’s exit from the EU tend to 
be under-represented relative to those in favour of continued 
membership.21 In this instance, the relative bias against voices in 
favour of EU exit is exemplified by comparing their coverage with 
public opinion polling, which shows between a third and half of 
the public being in favour of EU exit at any given time.22

Fresh News-watch analysis commissioned for this chap-
ter has sought to combine all News-watch survey sample data 
on Radio 4’s Today programme between March 2004 and June 
2015.23 In the monitored sample, the Today programme included 
4,275 guest speakers on EU themes. Just 132 of these (3.2 per cent) 

20 www.bbc.co.uk/bbctrust/our_work/editorial_standards/impartiality/breadth 
_opinion.html

21 Since 1999, News-watch has tracked more than 6,000 hours of BBC programming and 
analysed its coverage of EU news and current affairs. A back catalogue of their ana-
lysis can be found here: http://news-watch.co.uk/monitoring-projects-and-reports/.

22 See, for example: https://yougov.co.uk/news/2015/02/24/eu-referendum-record-lead/ 
and YouGov’s most recent polling on the subject: http://d25d2506sfb94s.cloudfront 

.net/cumulus_uploads/document/q32gumm58k/ProspectResults_150602_EU.pdf.

23 A period of 252 weeks, 1,512 individual editions and 4,284 hours of monitoring.

Booth-BBC.indd   75 11-Apr-16   6:35:35 PM93

93



I N Fo C US: T H E CA SE FoR PR I VAT I SI NG T H E BBC

76

were identifiably in favour of Britain’s withdrawal from the EU. 
Furthermore, 72 per cent of withdrawalist speakers were repre-
sentatives of the UK Independence Party (UKIP), and over a third 
(37 per cent) of all withdrawalist contributions were from Nigel 
Farage alone. Left-leaning withdrawalist voices have accounted 
for just 0.07 per cent of all EU speakers over this period (three ap-
pearances from Labour Party supporters and one representative 
from the Socialist Labour Party). 

In comparison with public opinion, the Today programme has 
exhibited significant bias by omission in terms of excluding the 
voices of those who believe Britain should leave the EU, particu-
larly non-UKIP voices.

There are two potential explanations for this. The first is that a 
cultural world-view exists that is broadly pro-EU, and this mani-
fests itself in the omission of strongly anti-EU voices. The second 
is that the nature of the BBC’s position and funding means that 
it shapes choices on issues through the prism of the political pro-
cess, rather than public concerns.

Whatever the mechanism, News-watch has examined other 
case studies that have delivered similar results. In a January 2013 
edition of Newsnight devoted entirely to David Cameron’s an-
nouncement of the in/out referendum, one might have expected 
the debate to be balanced between those favouring ‘in’ and ‘out’. 
However, Nigel Farage was the lone overt withdrawalist on the 
show and was set against eighteen other guest speakers who fa-
voured continued membership of the EU.

With a referendum on Britain’s membership of the EU sched-
uled for 23 June 2016, this relative bias by omission could be 
very important indeed. Within academic media theory, there 
is a line of reasoning that media influence on audiences is not 
immediate but occurs more through a continual process of 
repeated arguments – the ‘drip-drip-drip’ effect. However, even 
with the referendum so close, there is still evidence of this bias 
by omission today. 

Booth-BBC.indd   76 11-Apr-16   6:35:35 PM94

94



T H E PRoBL E M oF BI A S I N T H E BBC    

77

News-watch’s most recent analysis for this chapter examined 
business views of the EU referendum on the Today programme 
during the official 2015 General Election campaign. During this 
period, 25 speakers spoke about the subject, of which two gave 
a neutral response; two (both from the Confederation of British 
Industry (CBI)) said that the referendum decision was a matter 
for government, but they were generally pro-EU membership; 
and two (Conservative politicians) said they were in favour of the 
referendum but wished to remain in a reformed EU. The remain-
ing nineteen speakers all saw the in/out referendum as a worry 
or a threat to business.

Certainly, this viewpoint about the impact of the referendum 
is legitimate. But polling undertaken for Business for Britain 
and YouGov has found that, in a sample of 1,000 small, medium 
and large firms, business backed the holding of a referendum by 
66 per cent to 25 per cent. It seems reasonable to assume that 
a substantial proportion of those backing the referendum were 
doing so in the belief that Britain would be better off economi-
cally outside the EU, or at least that the referendum would not 
be overly damaging for British business. Yet the overwhelming 
narrative in the selection of guests was that the referendum, 
by creating uncertainty, would be bad for business and bad for 
Britain. Audiences on the Today programme have been offered 
no perspective that might suggest that the in/out referendum 
or leaving the EU is an opportunity for Britain rather than a 
concern.

Clearly, the future of the UK’s position in the EU divides polit-
ical parties and also the business community. But in its selection 
of guests, perhaps driven by the state of the political landscape 
at the time, the Today programme has at least exhibited a clear 
relative bias by omission against a significant strand of opinion. 
Given the BBC’s funding mechanism and reputation, this could 
have an important impact as the UK prepares to vote in a referen-
dum on membership of the EU. 

Booth-BBC.indd   77 11-Apr-16   6:35:35 PM95

95



I N Fo C US: T H E CA SE FoR PR I VAT I SI NG T H E BBC

78

Bias by selection

A second potential source of bias is ‘bias by selection’. This 
might entail particular issues or viewpoints being more fre-
quently covered, or certain guests or organisations being more 
likely to be selected. This strand of bias can occur even if a par-
ticular journalist does not have a deliberate and overt ideolog-
ical perspective; they might merely perceive certain stories or 
viewpoints to be more important or credible due to their own 
outlook, or because the BBC’s role and world-view encourages 
their coverage.

For example, in the past year there have been many more 
TV and radio shows dedicated to the subject of inequality on 
the BBC than, for example, the promotion of economic growth 
or reducing the deficit. This is despite all three issues being 
ranked as approximately equally important in surveys of the 
British public.24 It is also despite the fact that inequality has 
been falling on most conventional measures in recent years. 
Within some of these inequality shows, there was a clear bias 
in the selection of guests. Jacques Peretti’s The Super-Rich and 
Us series, aired on BBC2, was clearly biased in the selection of 
guest contributors towards those who considered income and 
wealth inequality to be an extremely important and worrying 
topic.

Trying to find evidence of bias by selection in any systemat-
ic way, though, is incredibly difficult, given the breadth of BBC 
content. one must restrict analysis to a given narrow range 
of content to get meaningful results. The author accepts that 
there might be bias by selection in his own selection. How-
ever, the evidence below suggests that there is a strong case to 
answer.

24 http://i100.independent.co.uk/article/this-is-what-the-british-public-actually 
-care-about--xy-_voEa9l

Booth-BBC.indd   78 11-Apr-16   6:35:36 PM96

96



T H E PRoBL E M oF BI A S I N T H E BBC    

79

Selection of think tanks 

The CPS recently published work on the use of think tanks on 
the BBC website between 1 June 2010 and 31 May 2013. Using the 
Guardian and Telegraph newspapers as ‘anchors’ for the left and 
right, regression analysis found that the BBC News website’s se-
lection of think tanks was much more statistically sensitive to the 
appearance of that think tank in the Guardian, implying a rela-
tive bias towards left-leaning content or, at the very least, content 
more similar to the Guardian than the Telegraph (Latham 2013).

The CPS methodology was criticised on two grounds when 
it was released. Firstly, Chris Cook pointed out that journalists 
often used quotes or analysis from think tanks of different per-
spectives in their newspaper stories, so that the context of cita-
tions matters. Secondly, it was claimed that the Guardian is more 
interested in stories surrounding public services than the Tele-
graph. one might expect the BBC, a public service broadcaster, to 
also be more likely to cover such stories.

It has been suggested that rather than using newspapers as 
‘anchors’ to test whether the BBC’s online coverage leans to the left 
or right, it would be better to use citations of think tanks in Han-
sard’s record of Parliament. It is suggested that right-leaning think 
tanks would be more likely to be cited by Conservative MPs and 
left-leaning think tanks would be more likely to be cited by Labour 
MPs (a methodology developed by Tim Groseclose in the US). The 
assumption here is that politicians are more likely to cite think 
tanks that broadly share their ideological world-view. There is ob-
viously a problem with this approach in that the divides between 
parties are not as clear as the divides between think tanks, and 
the positioning of parties is also different from that of think tanks. 
of course, it is possible that a member of a party might cite think 
tanks with views that oppose their own in order to make a point 
in a debate that his or her opponents’ views are criticised by think 
tanks that would be expected to be friendly to his or her party.

Booth-BBC.indd   79 11-Apr-16   6:35:36 PM97

97



I N Fo C US: T H E CA SE FoR PR I VAT I SI NG T H E BBC

80

The author selected fourteen multidisciplinary think tanks 
from across the political spectrum that have had 20 or more 
Parliamentary citations (Lords and the Commons) amongst 
Conservative and Labour politicians between the 2010 and 2015 
elections. The think tanks are ranked from the most left wing 
by this metric in Figure 6. In fact, the results generally accord 
with intuition regarding which think tanks we would expect to 
be the most left-leaning, with the possible exception of the New 
Economics Foundation.

As can be seen in Table 2, there is no evidence of correlation 
between the tendency for the BBC to select left-leaning think 
tanks as left-leaning is defined above.25 This suggests that either 

25 This searching was undertaken using the website TheyWorkForYou.com. All indi-
vidual citations were counted, irrespective of whether they came from the same 
speaker or the same debate. Likewise, citations in written questions were counted 
too, except in instances where the think tank citation appears in Parliamentary 
questions repeated to many different Secretaries of State and ministers. 

0
0.1
0.2
0.3
0.4
0.5
0.6
0.7
0.8
0.9
1.0

JR
F

W
or

k F
ou

nd
at

ion

Soc
ial

 M
ar

ke
t F

ou
nd

at
ion

Res
pu

bli
ca

Dem
os

IP
PR

Fa
bia

n 
Soc

iet
y

New
 E

co
no

m
ics

 F
ou

nd
at

ion

Civi
ta

s
IE

A

Poli
cy

 E
xc

ha
ng

e

Cen
tre

 fo
r S

oc
ial

 Ju
sti

ce

Cen
tre

 fo
r P

oli
cy

 S
tu

die
s

Ada
m

 S
m

ith
 In

sti
tu

te

Figure 6 Number of citations by Labour politicians as a proportion of 
citations by Labour and Conservative politicians

Source: author’s calculations from data from TheyWorkForYou.com 

Booth-BBC.indd   80 11-Apr-16   6:35:36 PM98

98



T H E PRoBL E M oF BI A S I N T H E BBC    

81

the BBC exhibits no relative biases in its selection of think tanks, 
or that any biases that do occur are contextual. Nevertheless, the 
data seem to suggest no systematic ‘bias by selection’ here.

Table 2 Think-tank citations by politicians and the BBC News website

 Think tank
Labour 

mentions
Conservative 

mentions
Relative Labour 

mentions
BBC 

mentions

Work Foundation  21   3 0.88  55

Joseph Rowntree 
Foundation 161  39 0.81 110

Social Market Foundation  21   8 0.72  18

Respublica  17   7 0.71  16

Demos  46  20 0.70  85

IPPR 106  49 0.68 104

Fabian Society  14   7 0.67  37

New Economics Foundation  19  10 0.66  39

Civitas  14  11 0.56  40

IEA  19  24 0.44 104

Policy Exchange  34  47 0.42 139

Centre for Social Justice  62 103 0.38  82

Centre for Policy Studies 16  32 0.33  33

Adam Smith Institute   6  14 0.30  37

Correlation between relative Labour 
mentions and BBC mentions –0.1

Source: politician citations from TheyWorkForYou.com. BBC News website mentions using targeted 
Google search

Booth-BBC.indd   81 11-Apr-16   6:35:36 PM99

99



I N Fo C US: T H E CA SE FoR PR I VAT I SI NG T H E BBC

82

one possibility, though, is that there might still be relative 
bias in selection in terms of the types of stories in which different 
think tanks are cited. The research also reviewed all of the 410 
BBC media hits that the IEA received in a twelve-month period 
between July 2014 and June 2015, from appearances on broadcast 
through to mentions on the BBC website. 

It is notable that, out of those 410 mentions, the IEA was not 
asked to comment or was quoted once on immigration by the 
BBC, despite the clear classical liberal position of IEA authors 
and senior staff on this topic. We were also quoted on poverty 
only once, despite having published two major research papers 
by Dr Kristian Niemietz in recent years, which have been widely 
discussed in the print media and highly regarded by think tanks 
of all shades of opinion.

How can a free-market think tank get so much coverage on 
welfare but not on poverty (on which we have done far more ex-
tensive work)? And how can it be that a classical liberal organisa-
tion has received no coverage on immigration in a twelve-month 
period, despite its prominence as an issue?

one potential explanation is that the editorial teams of many 
BBC programmes have clear priors about the world-view associ-
ated with the staff of a free-market think tank, predicated along 
some left–right dichotomy. Since ‘free-market’ economics is 
associated in the UK more with the ‘right’ of the political spec-
trum than the ‘left’, many journalists project other perceived 
‘right’ opinions onto free-market think tanks. For example, there 
is a range of opinion that assumes that the ‘right’ does not care 
about the poor, which might explain why we rarely get asked to 
discuss poverty. It is also perceived that right-leaning people 
are opposed to immigration. over the past few years, there have 
been several occasions when the IEA communications team has 
received calls from BBC journalists who have assumed that an 
IEA spokesperson will be opposed to free movement of people 
within the EU. 

Booth-BBC.indd   82 11-Apr-16   6:35:36 PM100

100



T H E PRoBL E M oF BI A S I N T H E BBC    

83

It should be noted that such inherent biases will also apply to 
certain think tanks on the left, though perhaps more on social 
issues than on economic issues. It might be assumed, for ex-
ample, that a left-leaning organisation will have socially liberal 
views on the role of the state in relation to sexual matters, or will 
be in favour of Britain remaining in the EU. 

Thought for the Day

one area where a BBC show has editorial control over the selec-
tion of guests is on the Radio 4 Today programme slot Thought for 
the Day. Thought for the Day is broadcast each morning (Monday 
to Saturday) at around 7.50 a.m. and entails a scripted mono-
logue of around three minutes in length from an invited speaker. 
The slot aims to deliver ‘reflections from a faith perspective on 
issues and people in the news’. The theme is selected by the in-
vited commentator and compiled under the auspices of the Man-
chester-based BBC Religion and Ethics department, separate 
from Today’s editorial team. 

Research undertaken by News-watch surveyed all editions 
of Thought for the Day available within the BBC online archive 
to assess how issues related to economics and business are dis-
cussed. This allows us to make an assessment of whether there 
is evidence of some form of anti-capitalist or anti-market bias by 
selection for the slot.

our overall sample was 976 separate editions. of these, 167 
(17 per cent) included discussion of economics, business, finance 
and matters of public policy necessitating economic policy 
judgements.

This sample was then coded according to whether the speaker 
offered a positive, negative or neutral/factual/mixed perspective 
on market-based and capitalist activity within the issue under 
discussion. The coding frame was set such that positive opinions 
incorporated those extolling the virtues of business activity or 

Booth-BBC.indd   83 11-Apr-16   6:35:36 PM101

101



I N Fo C US: T H E CA SE FoR PR I VAT I SI NG T H E BBC

84

capitalists, the importance of economic growth and economic 
freedom and the improvements in living standards seen under 
capitalism. Negative opinions included those that denounced 
market-based activities, highlighted negative examples of 
business activity, questioned the morality of capitalism and/or 
demanded significant interventions or controls on voluntary 
activity and exchange. All other contributions fell under the neu-
tral, factual or mixed heading.

An important point to highlight with the negative opinions is 
that these often contained denouncement of genuinely corrupt 
activities – not things that those believing in a free economy 
would seek to defend. They are counted as negative here, though, 
because the continued highlighting of negative stories in rela-
tion to business is seldom balanced with positive stories (such 
as private companies delivering high-quality education in the 
developing world, for example). The selection of stories therefore 
contributes to a climate in which business and market-based ac-
tivity is heavily associated with cronyism and corruption.

The results of this analysis are striking. of the 167 edi-
tions analysed, 109 (65 per  cent) expressed a negative opinion; 
45 (27  per  cent) were neutral, factual or mixed, and only 13 
(8 per cent) gave any sort of positive perspective on the theme. As 
such, negative commentary outweighed positive commentary by 
a factor of more than eight to one.26

In the relatively small number of editions that could be re-
garded as positive towards pro-market or capitalist positions, it 
was noted that businesses could achieve good outcomes, that 
businessmen were capable of acts of giving, insight and philan-
thropy and that such efforts could be valuable to communities. 
But these were vastly outweighed by what might be described as 
a plethora of anti-market or anti-capitalist opinions.

26 The full results of this exercise, along with key quotes from each edition and com-
mentary as to why particular coding decisions were made, are available from the 
author. 

Booth-BBC.indd   84 11-Apr-16   6:35:36 PM102

102



T H E PRoBL E M oF BI A S I N T H E BBC    

85

• Several contributors denounced multinational corporations 
and the plutocrats who now selfishly own so much of the 
world’s wealth.

• The vulnerabilities of the poor were highlighted as if 
capitalism caused poverty, but the role of capitalism in 
alleviating poverty was barely mentioned.

• Cuts to government spending in areas such as welfare and 
health were focused on regularly, but without corresponding 
attention being given to problems such as dependency or the 
strains placed on provision due to an ageing population.

• Economic growth – the driver of improved living standards 
– was opposed and downplayed, whilst several contributors 
attacked the straw man idea that politicians seek to 
maximise GDP.27

• Free-market ideology was attacked – with crude 
denouncements of neoliberalism, Ayn Rand and the idea 
of ‘trickle down’ economics – even though there is no real 
evidence of any prominent free-market economist ever 
advocating the latter.28

• The issue of tax avoidance was discussed in moral terms, 
implying it was inherently moral for corporations to pay 
more tax than was legally due. No contributor suggested 
politicians had the power to change tax law.

• In several instances, capitalist activities were said to lead 
to ‘exploitation’. The existence of sweat shops was lamented, 
without ever discussing the likely negative impact the 
non-existence of these industries would have in developing 
countries.29

27 www.iea.org.uk/sites/default/files/publications/files/Selfishness,%20Greed%20
and%20Capitalism.pdf, p. 37.

28 www.iea.org.uk/blog/forget-trickle-down-in-a-free-market-the-rich-don 
%E2%80%99t-gain-at-the-poor%E2%80%99s-expense

29 www.iea.org.uk/blog/sweat-shops-and-the-need-for-libertarian-moral-outrage

Booth-BBC.indd   85 11-Apr-16   6:35:36 PM103

103



I N Fo C US: T H E CA SE FoR PR I VAT I SI NG T H E BBC

86

• Inequality was regularly held up as being self-evidently a 
huge problem, with highly contentious figures from oxfam 
and others cited. At no point was it pointed out that global 
inequality was falling.30

• The financial crash and illegal activities of banks and 
financial entities were regularly discussed, but nothing 
was said about the role of government policies, including 
regulatory and monetary failure, in contributing to these 
outcomes.

• Markets and business were said to be eroding moral values. 
Investors in art (from the ‘jet set and hedge funds’), for 
example, were concerned only in the value of the paintings 
and had no sense of aesthetics. Anti-consumerism and a 
dislike of advertising pervaded several contributions.

• Scandals in certain sectors and businesses – G4S, Libor, UBS, 
Findus Foods, etc. – were used to justify wholesale reforms to 
business policy.

• New technologies such as Bitcoin and smartphones were 
denounced, with rare exposition of the benefits of these new 
technologies to people’s lives.

• Speakers frequently advocated the need for ambitious action 
to combat climate change. Strikingly, whilst the human cost 
of climate change was mentioned, there was no discussion of 
the cost to the global poor of mitigation policies.

While one might expect religious leaders to focus on certain 
topics – such as the conditions of the poor, inequality, business 
morality and the common good – this need not necessitate 
such stringent anti-market views as seen from the large sample 
examined. There is a clear bias in selection here against opin-
ions that hold business, capitalism and economic activity not 

30 http://blogs.spectator.co.uk/coffeehouse/2015/01/beware-oxfams-dodgy 
-statistics-on-wealth-inequality/

Booth-BBC.indd   86 11-Apr-16   6:35:36 PM104

104



T H E PRoBL E M oF BI A S I N T H E BBC    

87

centrally planned by governments in a positive light. Thought 
for the Day, in its discussion of economic issues at least, over-
whelmingly represents a world-view that, at best, is sceptical 
of capitalism and voluntary market-based exchange, and, at 
worst, disdains it. 

Bias by presentation
Perhaps the most difficult form of relative bias to measure is ‘bias 
by presentation’. This entails examining the context around how 
stories and participants are presented as well as how opinions 
are introduced – and whether this means the audience is nudged 
towards believing that one subjective viewpoint is right or more 
credible.

Value judgements

An obvious example is the use of value judgements in presenting 
a story. one that immediately springs to mind is the way that 
BBC journalist Norman Smith covered the 2014 Autumn State-
ment, reporting that the oBR had forecast that spending levels as 
a proportion of GDP would likely fall to levels last seen in the late 
1930s. Rather than just outlining this fact, the presentation of the 
story by Smith entailed substantial value judgements about what 
this would mean (my emphasis in italics):

when you sit down and read the office for Budget Responsibility 
report it reads like a book of doom. It is utterly terrifying, suggest-
ing that spending will have to be hacked back to the levels of the 
1930s as a proportion of GDP. That is an extraordinary concept, 
you’re back to the land of Road to Wigan Pier.31

31 www.telegraph.co.uk/news/politics/david-cameron/11272814/PM-attacks-BBC 
-over-Wigan-Pier-cuts-coverage.html

Booth-BBC.indd   87 11-Apr-16   6:35:37 PM105

105



I N Fo C US: T H E CA SE FoR PR I VAT I SI NG T H E BBC

88

The oBR figures have since been strongly criticised as being 
misleading in terms of historical comparisons.32 For example, 
real GDP (and therefore spending) is much higher; the figures 
used different measures of GDP, which makes an enormous dif-
ference in the comparisons; and there were vastly different sums 
spent on defence and debt interest in the 1930s (and by implica-
tion the residual on items such as health and education). 

But, even if the figures had been directly comparable, would 
state spending at 35 per cent of GDP be so ‘terrifying’? Is it really 
terrifying for the state in the UK to spend the same proportion of 
national income as the state in other developed countries, such 
as Australia, Switzerland and South Korea? Making this com-
parison led to weeks of media coverage with this claim being 
repeated.

Sometimes descriptions are more systematically mislead-
ing. For example, in recent years there has been a proliferation 
of stories about tax avoidance, often involving large compa-
nies such as Amazon, Starbucks and Google. Yet in 24 of the 
78 stories on the BBC website between 2012 and 2015 that 
mentioned ‘Amazon’ and ‘tax avoidance’, corporation tax paid 
by companies was misleadingly compared with sales revenues 

– which has nothing to do with the tax base for corporation tax 
that is profit.33 As it happens, these cases are all much more 
complicated in other ways, but the comparison of corporation 
tax paid with sales is meaningless and clearly designed to in-
fluence the reputations of those companies and views on tax 
avoidance.34

32 www.iea.org.uk/blog/is-george-osborne-really-returning-us-to-a-1930s-govern 
ment-accurate-comparisons-suggest-a-defi

33 Author’s calculation from Google search of BBC website between 2012 and 2015 for 
‘Amazon’ and ‘tax avoidance’.

34 This was an example first raised by my colleague, Philip Booth: www.iea.org.uk/
blog/bbc-corporation-tax-horror-story. 

Booth-BBC.indd   88 11-Apr-16   6:35:37 PM106

106



T H E PRoBL E M oF BI A S I N T H E BBC    

89

Health warnings

Perhaps the most egregious example of this relative bias by pres-
entation came back in March 2012, when the subject of minimum 
alcohol pricing was under discussion. BBC2’s Newsnight had organ-
ised a debate to take place on the subject between Eric Joyce (an 
MP opposed to the proposal) and Sarah Wollaston MP (who was 
in favour), chaired by Emily Maitlis.35 Wollaston was introduced 
as ‘a GP and a Tory MP, not to mention a member of the Commons’ 
Health Select Committee’. The introduction for her opponent was: 
‘Eric Joyce, an MP against minimum pricing, was forced to quit the 
Labour Party after a drunken punch-up in the House of Commons 
bar. Tonight he’s under curfew in his Edinburgh home.’ The way 
that this was introduced clearly would leave viewers uninitiated 
in the subject to simply assume that Wollaston had a monopoly on 
credibility to talk about the issue, even though both MPs were on 
the show to assess the economic and political implications of the 
policy, as well as the health effects.

Though not as overt as this, it is common for BBC coverage to 
attach ‘health warnings’ to participants in debates. In the con-
text of a discussion, unbalanced introductions act to undermine 
the credibility of one of the speakers, or enhance the credibility 
of the other. 

Academic economists have noted how a common form of 
media bias involves putting ‘an ideological label on conservative 
and libertarian organisations and interviewees, but not on liberal 
and leftist groups’ (Boaz 2010). This sort of ‘bias by presentation’ 
is commonplace on the BBC. 

Building on CPS research (Latham 2013), the treatment of 
fifteen multidisciplinary think tanks on the BBC news website 
was analysed between the general elections in 2010 and 2015. All 

35 See http://velvetgloveironfist.blogspot.co.uk/2012/03/entirely-matter-for-you 
.html for details.

Booth-BBC.indd   89 11-Apr-16   6:35:37 PM107

107



I N Fo C US: T H E CA SE FoR PR I VAT I SI NG T H E BBC

90

articles containing the names of the think tanks were examined 
to ascertain whether health warnings had been used to describe 
the organisations.36 ‘Health warnings’ here, as with Latham’s 
analysis, include: (a) a statement of the ideological or political 
position of the think tank, (b) an expression of the think tank’s 
prior position on an issue or (c) mention of an affiliation of any 
political actor to the think tank. The results are presented in 
Table 3.

As can be seen, think tanks perceived to be conservative or free 
market are much more likely to be ascribed a health warning. The 
four main think tanks that advocate for free-market policies are 
given ideological warning labels including ‘free market’, ‘centre–
right’ and ‘right-wing’ often: the IEA 22.1 per cent of the time, the 
CPS 30.3 per cent of the time, Policy Exchange 41.7 per cent of the 
time and the Adam Smith Institute 59.5 per cent of the time. The 
communitarian conservative Respublica is given an ideological 
warning label 50 per cent of the time. 

In contrast, left-leaning think tanks are given these labels far 
less often. The New Economics Foundation is probably the most 
left-leaning policy think tank in the country, and its output lies 
further from mainstream opinion than any other.37 Yet the only 
health warnings it has been ascribed are, in effect, compliments 

– it was described as a ‘sustainability think tank’ and a ‘member 
of the Tescopoly alliance’. Demos and the Institute for Public 
Policy Research (IPPR), despite having clear ideological left-lean-
ing positions, are introduced as such much less often than their 
equivalents at Policy Exchange or the Centre for Policy Studies.

36 The think tanks used were: the Work Foundation, the New Economics Foundation, 
the Social Market Foundation, Demos, the Joseph Rowntree Foundation, Civitas, 
the Institute for Public Policy Research (IPPR), the IEA, the CPS, the Centre for So-
cial Justice, Policy Exchange, the Fabian Society, Respublica and the Adam Smith 
Institute. 

37 Its policy recommendations, for example, have recently included simply reducing 
the length of the working week: www.neweconomics.org/blog/entry/reduce-the 

-working-week-to-30-hours. 

Booth-BBC.indd   90 11-Apr-16   6:35:37 PM108

108



T H E PRoBL E M oF BI A S I N T H E BBC    

91

Health warnings such as ‘centre-left’ or ‘centre-right’ are used 
to inform the readers that a think tank or organisation might be 
seeking to shift public opinion in a particular direction. There-
fore, we might expect that think tanks with close associations or 
formal relationships with political parties would be more likely 
to be assigned ideological warning labels. Thus, it is unsurprising 
that the Fabian Society receives health warnings a very large pro-
portion of the time, since it is actually affiliated with the Labour 
Party. Likewise, the Centre for Policy Studies has strong political 
associations with the Conservative Party. There is a greyer area 
as far as the Centre for Social Justice and Policy Exchange are 
concerned. They are independent of the Conservative Party, but 
there is no question that there is regular exchange of personnel 
and ideas between those groups and the government. The situ-
ation is very similar to that which existed between the IPPR and 
the Labour Party. However, the IPPR was given health warnings 
on about one-sixth of appearances, the Centre for Social Justice  
on about one-third and Policy Exchange on over 40 per cent of 
the occasions on which they appeared.

This, therefore, seems like a clear relative bias. The BBC News 
website is much more likely to use ideological or political labels 
when introducing right-of-centre or free-market opinion. It 
could be that because they think left-leaning think tanks are 
more credible, do better research or – most likely – because these 
think tanks are closer to their own world-view, they do not even 
notice the relative positions of these think tanks.

Sometimes, the BBC uses positive adjectives to describe think 
tanks, such as ‘independent’: the Institute for Fiscal Studies (IFS) 
is often given this label. As the final two columns of Table 3 show, 
sometimes other think tanks are given this label too. That this 
adjective is so rarely used makes it a powerful, positive signal 
that the viewpoint should be taken seriously and is untainted by 
political biases. 

Booth-BBC.indd   91 11-Apr-16   6:35:37 PM109

109



I N Fo C US: T H E CA SE FoR PR I VAT I SI NG T H E BBC

92

Table 3 Think-tank mentions and health warnings on the BBC website 
in the previous Parliament

Think tank
BBC 

mentions

% of 
mentions 

with 
health 

warnings Health warnings

% of 
mentions 

with 
positive 

adjectives
Positive 

adjectives

Work 
Foundation 55 0.0   3.6

‘a not-for-
profit 
body’, ‘an 
independent 
body’

New 
Economics 
Foundation

39 5.1

‘member of 
Tescopoly Alliance’, 
‘sustainability think 
tank’

7.7 ‘independent 
think tank’

Social 
Market 

Foundation
18 5.6 ‘left-of-centre think 

tank’ 0.0  

Demos 85 11.8

‘left-leaning think 
tank’, ‘political think 
tank’, ‘centre-left 
think tank’, ‘left-
wing think tank’, 
‘left-leaning think 
tank’, ‘centre-
left research 
organisation’

7.1

‘independent’, 
‘independent 
political 
researchers’, 
‘cross-party 
think tank’

Joseph 
Rowntree 

Foundation
110 13.6

‘anti-poverty think 
tank’, ‘social policy 
charity’, ‘social 
justice charity’, 
‘researched 
poverty’, ‘anti-
poverty charity’, 
‘social chairty’, 
‘social policy 
research chairty’, 
‘social equality 
pressure group’

 0.0  

Civitas 40 15.0

‘right-leaning’, ‘think-
tank interested in 
limited government 
and personal 
freedom’

10.0 ‘independent 
think tank’

Booth-BBC.indd   92 11-Apr-16   6:35:37 PM110

110



T H E PRoBL E M oF BI A S I N T H E BBC    

93

Continued

Think tank
BBC 

mentions

% of 
mentions 

with 
health 

warnings Health warnings

% of 
mentions 

with 
positive 

adjectives
Positive 

adjectives

IPPR 104 16.3
‘centre-left think tank’, 

‘a left-of-centre think 
tank’, ‘left-leaning’

 0.0  

IEA 104 22.1

‘right-wing think tank’, 
‘free-market think 
tank’, ‘arguably the 
most vocal think tank 
opposed to HS2’, 
‘right-leaning think 
tank’, ‘centre-right’

 0.0  

CPS 33 30.3

‘founded by Margaret 
Thatcher’, ‘right-wing’, 
‘free-market’, ‘former 
Conservative party 
chairman’, ‘pro-free 
market’, ‘centre-right’

 0.0  

Centre 
for Social 

Justice
82 32.9

‘set up by the 
Conservative MP Iain 
Duncan Smith’, ‘right-
leaning think tank’, 
‘Conservative-leaning 
think tank’, ‘right-wing 
think tank’, ‘a think 
tank which helped 
shape the Tories’ 
manifesto’

6.1 ‘independent’

Policy 
Exchange 139 41.7

‘centre-right think 
tank’, ‘right-wing 
think tank’, ‘right-
leaning think tank’, 
‘Conservative 
think tank’, ‘think 
tank on the right’, 
‘right-of-centre’, 
‘centre-right research 
organisation’, 
‘government backed 
think tank’ ‘petri 
dish of ideas for 
the Conservative 
leadership’, ‘pro-free 
market’, ‘political 
think tank’

0.0  

Booth-BBC.indd   93 11-Apr-16   6:35:37 PM111

111



I N Fo C US: T H E CA SE FoR PR I VAT I SI NG T H E BBC

94

This adjective, however, simply raises the question, ‘independ-
ent of what?’ The IFS has received funding from the Joseph Rown-
tree Foundation, which has, in turn, been described as a ‘pressure 
group’ by the BBC. The author does not for a moment question 
the academic integrity or very scholarly nature of the work of the 
IFS. However, this example shows the subjectivity that perhaps 
lies behind the adjective ‘independent’. All of the think tanks 
in Table 3 (with the exception of the Labour- affiliated Fabian 

Continued

Think tank
BBC 

mentions

% of 
mentions 

with 
health 

warnings Health warnings

% of 
mentions 

with 
positive 

adjectives
Positive 

adjectives

Fabian 
Society 37 45.9

‘left-of-centre’, 
‘Labour-supporting’, 
‘left-wing’, ‘affiliated 
to the Labour party’, 
‘socialist’, ‘centre-
left’, ‘left-leaning’, 
‘Labour-leaning’

0.0  

Respublica 16 50.0

‘centre-right think 
tank’, ‘concept of 
“Red Tory”’, ‘Mr 
Cameron’s favourite’, 
‘right-leaning’, 
‘centre-right’

0.0  

Adam 
Smith 

Institute
37 59.5

‘free market think 
tank’, ‘pro-free 
market think 
tank’, ‘free market 
economics think 
tank’, ‘right-wing 
think tank’, ‘known 
for its work on 
privatisation’, 
‘argues for smaller 
government and 
lower taxes’, ‘a 
favourite of Margaret 
Thatcher’

2.7 ‘independent’

Source: author’s targeted Google search of BBC News website

Booth-BBC.indd   94 11-Apr-16   6:35:37 PM112

112



T H E PRoBL E M oF BI A S I N T H E BBC    

95

Society) are ‘independent’ of political parties, operating sepa-
rately from them. But few are ever labelled ‘independent’. What 
makes the IFS more independent than, say, Respublica? It would 
be worth the BBC clarifying in writing exactly what they mean 
when they use the ‘independent’ label.

Interruptions

Another way in which bias can manifest itself is through inter-
views and how they are conducted – for example, the degree of 
hostility of the interviewer. It is likely that interviewers are more 
instinctively hostile to those whose views they disagree with or 
find alien, meaning that a broad sociological bias can lead to 
some interviewees being treated differently if they fall outside a 
particular world-view.

News-watch analysis of the EU debate has in the past found 
that eurosceptic voices are interrupted, for example, far more 
often than pro-European politicians.38 More recently, in a case 
study example, News-watch showed two interviews in its Winter 
2013 Survey, highlighting how pro-European and eurosceptic 
voices were treated differently in similar length interviews with 
the same interviewer. on 18 November 2013, Paul Sykes, a UKIP 
donor, was interviewed by Evan Davis on the Today programme. 
The conversation switched between them 60 times (approximate-
ly eleven times per minute). In contrast, Davis interviewing Karel 
De Gucht, a European Trade Commissioner, saw the conversation 
switch just ten times (twice per minute). This is shown in Fig-
ure 7. The word count for the De Gucht interview was also much 
slower, suggesting that, as well as facing fewer interruptions, 
the Commissioner was able to make his point in a more relaxed 
or measured way. of course, a single case study does not make 

38 http://news-watch.co.uk/wp-content/uploads/2015/07/Today-Programme 
-Survey-Summer-20061.pdf

Booth-BBC.indd   95 11-Apr-16   6:35:37 PM113

113



I N Fo C US: T H E CA SE FoR PR I VAT I SI NG T H E BBC

96

the point unequivocally. There might be other occasions when 
the eurosceptic interviewee had a relatively free ride. However, 
as noted above, earlier research suggests that this case study is 
representative of a general problem. 

Conclusion
Bias is difficult to measure systematically. The BBC has been ac-
cused of being biased towards liberal establishment opinion in 
the past, and there is evidence across a range of case studies con-
sistent with this sort of sociological and institutional explanation. 

Biases by omission, selection and presentation (assessed 
through examination of the context of stories) are the three 
main ways in which biases manifest themselves. This un-
der-representation of certain viewpoints and slant in selection 
and presentation is unlikely to be deliberate and decreed from 
on high; it is more reflective of the underlying beliefs of the 
BBC journalists, and the structures within which they operate 

– arising in ways that the journalists themselves might not even 
consider biased.

The question remains: what are the policy responses? It is not 
argued that other sources of news and comment are not biased. 
Commercial news sources, sources financed by charitable trusts 
and other forms of voluntary news and comment provision (for 
example, blogs) also have biases. There is no evidence that such 
sources tend to have a disproportionate pro-free-market or even 
pro-commerce bias, though some do. In the UK, there is a range 
of views expressed in the print media, in blogs and in broadcast 
media and the arts, which are funded from a variety of sources. A 
range of media, some of which present objective facts and others 
that offer news and comment from a variety of perspectives is 
healthy. 

However, the position of the BBC is problematic for several 
reasons. 

Booth-BBC.indd   96 11-Apr-16   6:35:37 PM114

114



T H E PRoBL E M oF BI A S I N T H E BBC    

97

The BBC has a huge share of the news and comment market, 
the size of which would lead to serious competition concerns if the 
BBC were a private organisation; in other words, it receives privi-
leged treatment in this respect.39 The BBC is the biggest provider of 

39 The BBC has a privileged position in the proper sense of the word – there are special 
rules (or exemptions from rules) that do not apply to other organisations.

Figure 7 EU interview comparisons

 

Interview
end

Evan Davis Evan Davis
Paul Sykes Karel De Gucht

Interview
start

Interview
end

Booth-BBC.indd   97 11-Apr-16   6:35:38 PM115

115



I N Fo C US: T H E CA SE FoR PR I VAT I SI NG T H E BBC

98

news on every platform on which it has a presence. Approximately 
75 per  cent of television news watched in the UK is provided by 
the BBC, and measures of market power for radio news are around 
the same. The BBC has somewhat less – though still considerable – 
market power in online news (see ofcom 2014). 

Furthermore, it should not be possible for an organisation 
to exercise such market power in an area as subjective as news 
provision when those who fund the organisation have no choice 
in the matter. In addition, the fact that the BBC is trusted means 
that its bias is more influential. As has been noted, the BBC 
also has an interest in the political process and is happy to use 
 licence-payer funds to promote its cause. 

Privatisation would not lead to or guarantee the elimination 
of relative biases from coverage; the work of Tim Groseclose on 
the US shows this is extraordinarily unlikely. However, privatisa-
tion could lead to change over time and a more sceptical viewing 
public. Most importantly of all, however, privatisation gives the 
right of exit to those who do not wish to listen to the programmes 
broadcast by the BBC. If the normal competition rules applied 
to the BBC, there would also be a greater plurality of positions. 
Broadcasters with different biases could compete. 

Despite the case made in this chapter, there is no doubt that 
the BBC has a reputation – generally well deserved – for high 
quality and broad news coverage, for which it is respected. A pri-
vatised BBC would bear a considerable commercial cost if this 
reputation were impaired; thus, there would be an incentive to 
maintain it. This is especially true if we consider the worldwide 
reputation of the BBC and the ability it would have as a private 
entity to expand its broadcasting reach outside the UK.

References
Boaz, D. (2010) Ideological warning labels. Blog Post, 17 August, Cato 

@ Liberty. 

Booth-BBC.indd   98 11-Apr-16   6:35:38 PM116

116



T H E PRoBL E M oF BI A S I N T H E BBC    

99

Dellavigna, S. and Kaplan, E. (2007) The Fox News effect: media bias 
and voting. Quarterly Journal of Economics 122(3): 1187–234.

George, L. and Waldfogel, J. (2006) The New York Times and the market 
for local newspapers. American Economic Review 96(15): 435–47.

Gerber, A., Karlan, D. and Bergan, D. (2009) Does the media matter? A 
field experiment measuring the effect of newspapers on voting be-
havior and political opinions. American Economic Journal: Applied 
Economics 1(2): 35–52.

Groseclose, T. (2012) Left Turn: How Liberal Media Bias Distorts the 
American Mind. New York: St Martin’s Griffin.

Knight, B. and Chiang, C.-F. (2008) Media bias and influence: evidence 
from newspaper endorsements. Working Paper 14445, National Bu-
reau of Economic Research.

Latham, o. (2013) Bias at the Beeb? A quantitative study of slant in BBC 
online reporting. Report, Centre for Policy Studies, London.

ofcom (2014) News consumption in the UK: 2014 report. Report, June, 
ofcom, London, UK.

Sewell, D. (2012) A Question of Attitude: The BBC and Bias Beyond News. 
London: The New Culture Forum.

Booth-BBC.indd   99 11-Apr-16   6:35:38 PM117

117


